familiebedrijf

1. Meer ruimte voor creativiteit

Cristian Prins Benjamins

Een van de grootste verschillen tussen de corporate wereld en een familiebedrijf is de mogelijkheid om werkzaamheden uit te voeren die niet perse bij je functie horen. Hierdoor is je werk vaak veel gevarieerder en is er ruimte voor ideeën buiten je eigen functie.

2. Goede sfeer

Informeel en amicaal zijn misschien wel de 2 woorden die de sfeer bij een familiebedrijf het beste omschrijven. Gezellig durven we daar ook zeker aan te te voegen. In een klein team weet je al snel alle ins en outs van het privéleven van je collega, dus een urenlang gesprek onder het genot van een kopje koffie is zo gevoerd.

3. Lange termijn planning

Familiebedrijven denken niet in jaren, maar in generaties. De beslissingen die zij nemen zijn geen beslissingen die korte termijn resultaten moeten opleveren, maar die succes voor de volgende generatie garanderen. Ad hoc beleid is niet iets wat in het woordenboek van deze ondernemingen voorkomt.

4. Successen worden gevierd

Waar de corporates werken met grote incentives en harde eisen die gemeten worden door de systemen, vieren familiebedrijven successen meteen op de werkvloer. Niet alleen bij gewenste resultaten en behaalde doelen, ook bij een “job welldone” waar de uitkomst misschien nog niet van bekend is.

5. Minder regels en procedures

Overmorgen een dag vrij? Geen probleem! Als jij het regelt met je directe collega’s is er geen enkele reden hier moeilijk over te doen. Geen ingewikkelde formulieren die geaccordeerd moeten worden door je teamleider, teammanager, regiomanager en HRM, maar een simpele “Ja hoor, is prima” van je collega is voldoende.

6. De lijntjes zijn korter

Voor een dag vrij 3 formulieren invullen en toestemming vragen aan 4 managers? Dat is nog maar het begin. Ieder goed idee of gewenste wijziging moet langs deze schijven in de “grote boze corporate wereld”. Bij familiebedrijven is “kloppen op de deur van de directeur/eigenaar” de grootste obstakel die je moet nemen. Je neemt een bak koffie en hebt het er eens over. Goed idee of niet, de beslissing is zo genomen.

7. Lokale betrokkenheid

Wonen en werken in dezelfde plaats is bij familiebedrijven meer regel dan uitzondering. Hierdoor is de invloed op de lokale omgeving ontzettend groot. Voor jou als medewerker is dit dé kans om je lokale maatschappelijke betrokkenheid te verhogen. Net verhuisd? Dan is juist een familiebedrijf dé plek om je netwerk op te bouwen. Elke collega is vaak gebonden aan de regio en als het niet je vrienden worden, zijn zij wel de ingang naar andere mensen.

8. Het gaat niet alleen om de centen

Waar de grote jongens gefocust zijn op geld verdienen voor de aandeelhouders, zijn de familiebedrijven gericht op waarde brengen, voor het team, de familie en hun omgeving. Blije medewerkers, een goede reputatie en verbetering en behoud van het bedrijf zijn vaak de belangrijkste motivaties voor een familiebedrijf.

Meer informatie?

Neem contact met ons op

Feedback