Cristian Prins Benjamins

Wat onderscheidt de succesvolle recruiters van de minder succesvolle? Volgens een artikel op Werf-en.nl van Kristina Martic komt het neer op onderstaande 5 punten en wij kunnen dit alleen maar met veel trots beamen!

1. Ze zoeken naar data

Productieve recruiters werken niet harder, maar slimmer. Ze gebruiken data om betere en meer geïnformeerde beslissingen te maken. Ze meten elke stap die ze in hun proces maken en volgen de belangrijkste metrics, om zo elke keer hun beslissing te verbeteren. Zo kunnen ze bottlenecks in het proces herkennen en aanpakken, en besluiten waarmee te stoppen en waar juist te intensiveren. Of het nu gaat om welke sociale media te gebruiken, of hoe de kandidaat het proces ervaart.

In onze intensieve samenwerking met IQ Media komt dit heel duidelijk naar voren. Op regelmatige basis wordt onze strategie aangescherpt om zo onze doelgroep nog beter te kunnen bereiken.

2. Ze denken veel aan hun kandidaten

Productieve recruiters zetten altijd de kandidaat op de eerste plaats. Ze nemen tijd om te onderzoeken wat de kandidaat wil en nodig heeft. Ze willen zijn of haar drijfveren begrijpen, en snappen wat hem of haar blij en gewaardeerd maakt op het werk. Productieve recruiters willen de best mogelijke candidate experience bieden, onder meer door tijdig met kandidaten te communiceren en hun tijd en moeite te waarderen en respecteren. Zo bouwen ze het vertrouwen op, dat nodig is voor een langetermijnrelatie. Die relatie helpt vervolgens een talentpool te onderhouden, waarmee vacatures snel kunnen worden gevuld.

3. Ze gebruiken de nieuwste tools

Productieve recruiters gebruiken technologie om hun werving- en selectieproces zowel te versimpelen als te versnellen. Ze weten welke software op de markt is om hun grootste uitdagingen te verlichten, en bekijken regelmatig hun handmatige handelingen om te kijken of die misschien geautomatiseerd kunnen worden, of dat er in elk geval technologische ondersteuning bij mogelijk is.
Hanzeland maakt sinds deze week gebruik van LinkedIn Talent Solutions, een erg goede tool om de perfecte kandidaten aan te trekken via LinkedIn.

 

4. Ze denken als marketeers

Nee, recruiters hoeven zelf geen marketeers te worden. En recruitment is géén marketingvak. Maar productieve recruiters weten wel dat de kandidaat zich op de huidige arbeidsmarkt als een consument gedraagt, en dat je daar als werkgever dus maar beter rekening mee houdt. Dat betekent dat zulke recruiters goed kunnen benoemen wat hun organisatie onderscheidt van de concurrentie (op de arbeidsmarkt!) en dat ze een aantrekkelijke Employee Value Proposition weten te formuleren.

5. Ze houden van referrals

Productieve recruiters zijn luie recruiters. Of althans: ze laten graag al hun collega’s het werk doen, door vol in te zetten op een referralstrategie. Door iedereen in de organisatie te enthousiasmeren om goede kandidaten aan te dragen, zorgen ze voor een continue instroom van talent. Dat talent kost niet alleen minder tijd en moeite om te werven, ze blijven gemiddeld ook langer. Wat de recruiter dus op een dubbele manier tijd scheelt: niet alleen vraagt het minder inspanning om vacatures te vervullen, het duurt dankzij een referral gemiddeld ook nog eens langer voor een nieuwe vacature ontstaat…

We zijn niet liever lui dan moe, maar ook wij maken graag gebruik van referrals! Soms is zelfs een korte “weet je nog iemand die op zoek is naar een leuke baan” al genoeg.

Wil je het artikel op werf-en.nl lezen? Dat kan hier

Meer informatie?

Neem contact met ons op

Feedback